Ladislav Fuks: Mistr psychologické prózy

Ladislav Fuks (24. září 1923 Praha – 19. srpna 1994 Praha) byl český prozaik, autor především psychologické prózy s tématem úzkosti člověka ohrožovaného nesvobodou a násilím. Jako symbol tohoto tématu si zvolil druhou světovou válku a holokaust. Většina jeho díla je autobiografická, často skrytě – téměř všemi jeho knihami prochází figura senzitivního, slabého hocha, žijícího ve svém vnitřním světě a toužícího po citovém přátelství. Fuksovo dílo je někdy také autobiografickou travestií – např. Vévodkyně a kuchařka.

Spisovatelovo mládí

Spisovatel Ladislav Fuks se narodil 24. září roku 1923. Byl synem policejního úředníka, tvrdého člověka, jenž neuměl dávat najevo své city. Matka zase naopak svému synovi vštěpovala správnou společenskou výchovu. Není divu, že dětství nebylo nejšťastnějším Fuksovým obdobím.

Navíc v období dospívání si Ladislav Fuks uvědomoval svou odlišnou sexuální orientaci, kterou musel pečlivě skrývat. Toto období bylo pro něj velmi náročné, protože žil ve společnosti, která byla vůči homosexuálům nepřátelská. Tento vnitřní konflikt se často odrážel v jeho pozdější tvorbě, kde se opakovaně objevuje téma utlačovaného jednotlivce.

Období okupace bylo pro Fukse obzvláště těžké. Lidé, kteří se odlišovali rasově nebo sexuální orientací, byli tvrdě pronásledováni. Fuks se identifikoval s utrpením židovských spolužáků a jejich osudy se staly častým námětem jeho literárních děl. Tento pocit sounáležitosti s pronásledovanými menšinami ovlivnil nejen jeho tvorbu, ale i celý jeho životní postoj.

Studia a první zaměstnání

Ladislav Fuks vystudoval gymnázium, kde si poprvé uvědomil svou lásku k literatuře a humanitním vědám. Po maturitě nastoupil do zaměstnání na zemědělské správě v Hodoníně, kde pracoval během války. Toto období bylo pro Fukse obtížné nejen kvůli válečným událostem, ale také kvůli jeho vnitřním bojům se svou identitou a hledáním svého místa ve světě.

Po skončení druhé světové války se Fuks rozhodl pro další studium. Na filozofické fakultě Univerzity Karlovy se věnoval filozofii, psychologii a dějinám umění, obory, které hluboce ovlivnily jeho pozdější literární tvorbu. Studium dokončil v roce 1949 a získal titul doktora filozofie. Během studia se seznámil s řadou významných intelektuálů a začal formovat své literární ambice.

Po absolvování univerzity Fuks krátce pracoval jako úředník v papírnách. Tento monotónní úřednický život však brzy opustil, když se stal zaměstnancem památkové péče na zámku Kynžvart. Zde byl fascinován sbírkou kuriozit knížete Metternicha, což ho inspirovalo k vytvoření vlastní sbírky v jeho bytě v Praze. Od roku 1959 pracoval v Národní galerii, kde se mohl naplno věnovat svému zájmu o umění a historii, což se odrazilo i v jeho literární tvorbě.

Významná literární tvorba

Do literárního světa vstoupil Ladislav Fuks románem Pan Theodor Mundstock (1963). Ačkoliv se jedná o jeho prvotinu, ve skutečnosti jde o velmi vyzrálý román s psychologickou hloubkou. Čtenáře zavádí do období Heydrichiády v roce 1942. Židovská tématika se stala častým námětem Fuksových knih. Cyklus šesti povídek s názvem Mí černovlasí bratři (1964) se rovněž odehrává za okupace.

V roce 1966 vydal Fuks román Variace pro temnou strunu, který je autobiografickým pohledem na dospívání citlivého chlapce v předválečné Praze. Dalším významným dílem je Spalovač mrtvol (1967), psychologický hororový román o pracovníku krematoria, který se stává vrahem pod vlivem nacistické ideologie.

Fuksova tvorba se vyznačuje hlubokou psychologickou analýzou postav a často se zabývá tématy strachu, viny a morálních dilemat. Jeho knihy jako Smrt morčete (1969) a Příběh kriminálního rady (1971) potvrzují jeho schopnost vytvářet napínavé a myšlenkově bohaté příběhy, které zůstávají aktuální i dnes.

Variace pro temnou strunu

Román z roku 1966 představuje jako ústředního hrdinu syna vysokého politického úředníka, jenž si vytváří vlastní svět jakési fantasmagorie a přestává rozlišovat skutečnost a představu. Fuks zde zkoumá tenkou hranici mezi realitou a iluzí, přičemž se zaměřuje na psychologické napětí a vnitřní konflikty. Hrdinovo postupné odtržení od reality je podtrženo atmosférou předválečné Prahy, která dodává příběhu autentický rámec. Fuks se ve své charakteristické analýze postav soustředí na vnitřní svět protagonisty, čímž vytváří hlubokou a mnohovrstevnou studii lidské psychiky.

Spalovač mrtvol

Jedná se o vrcholné Fuksovo dílo z roku 1967, zfilmované s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli režisérem Jurajem Herzem. Román sleduje osudy pracovníka krematoria, který podléhá nacistické ideologii a stává se vrahem. Příběh se odehrává v období druhé světové války a zkoumá témata manipulace, zla a morálního selhání. Fuksova mistrná práce s psychologickou charakterizací postav a jeho schopnost vytvořit děsivou a znepokojivou atmosféru činí z tohoto díla jedno z nejvýznamnějších českých literárních děl 20. století. Filmová adaptace dodává příběhu vizuální dimenzi, která ještě více umocňuje jeho dopad na diváka.

Smrt morčete

Sbírka povídek z roku 1969, které vznikaly v delším časovém období. Ač jsou zde zastoupeny různé tématické okruhy, nejvíce prostoru je opět věnováno židovské otázce. Povídky se vyznačují hlubokým psychologickým ponorem do postav a často se zaměřují na jejich vnitřní boj a morální dilemata. Fuksova schopnost vykreslit atmosféru a napětí v krátké literární formě činí z této sbírky pozoruhodné dílo, které oslovuje čtenáře svou aktuálností a nadčasovostí. Témata ztráty, strachu a identity jsou zpracována s jemností a empatií, která je pro Fuksovu tvorbu typická.

Politická orientace a úmrtí

Ladislavu Fuksovi je někdy vyčítáno, že jeho tvorba od konce 60. let je poznamenaná vlivem normalizace a inklinací k socialistickému zřízení. Přesto všechno ale nelze popřít, že jeho jméno má na poli české literární tvorby ve druhé polovině 20. století své místo, už jen díky jeho myšlenkám šíření tolerance a obrany utlačovaných národnostních menšin.

Fuksův vztah k politickému režimu byl složitý a plný kompromisů. Pod tlakem doby se zapojil do veřejného života a publikoval díla, která byla v souladu s oficiální ideologií. Jeho tvorba z této doby často reflektuje tento tlak a nutnost přizpůsobit se, což však nesnižuje literární hodnotu jeho předchozích děl. Přesto se mu podařilo uchovat si část své literární integrity a jeho díla zůstávají studnicí myšlenek a morálních dilemat.

Ladislav Fuks zemřel 19. srpna roku 1994 ve svém bytě v Dejvicích, jeho tělo však bylo objeveno až po několika dnech. Jeho smrt ukončila život plný kontrastů, v němž se snoubila mimořádná literární tvorba s osobními i společenskými výzvami. Jeho odkaz žije dál skrze knihy, které nadále oslovují nové generace čtenářů svou hloubkou a autenticitou.

Naše sociální sítě

Ladislav Fuks: Mistr psychologické prózy

Sdílet na: