Můj kamarád drak

Můj kamarád drak

2016 | 103 min | Fantasy, Rodinný, Dobrodružný | USA


Starý řezbář pan Meacham (Robert Redford) už dlouhé roky baví děti v ospalém městečku Millhaven svými příběhy o urputném drakovi, který žije hluboko v lesích pacifického středozápadu. Jeho dcera Grace (Bryce Dallas Howard), která v těchto lesích pracuje jako lesní stráž, považuje příběhy svého otce za obyčejné povídačky….dokud nepotká Petea (Oakes Fegley). Pete je tajemný desetiletý chlapec bez rodičů a prakticky bez domova, který prohlašuje, že žije v lesích ve společnosti obrovského zeleného draka jménem Elliot, a na základě jeho popisu se zdá, že je Elliot velice podobný pověstnému drakovi z příběhů pana Meachama.

Jak Grace zvolna získává Peteovu důvěru a ten se začíná smiřovat s tím, že za hranicemi lesů může existovat docela jiný svět, než jaký zná, přiměje jeho přítomnost Grace k tomu, aby se zamyslela nad svým vlastním životem včetně vztahu s Jackem (Wes Bentley), kterému patří místní pila. Jack chce podporovat Grace v její touze po studiu a ochraně okolních lesů, ale současně se musí soustředit na to, aby jeho firma prosperovala, což má za následek, že se oba navzájem odcizují.

Když je Peteův idylický život v lese s Elliotem v ohrožení, vydává se Grace společně s Jackovou jedenáctiletou dcernou Natalií (Oona Laurence) odhalit pravdu o Elliotově existenci a zjistit, odkud Pete doopravdy pochází...a kam patří.

O filmu Můj kamarád Drak

V roce 1977 měl premiéru muzikál Drak Elliot, který byl kombinací hraného a animovaného filmu a vyprávěl příběh malého chlapce, který se přátelí s animovaným zeleným drakem. Ve filmu si zahráli Mickey Rooney, Helen Reddy, Red Buttons a Shelley Winters.

Společnost Disney už delší dobu touží po možnosti představit příběh Draka Elliota nové generaci diváků a oslovila proto producenta Jima Whitakera (Do posledního dechu, Světla páteční noci), jehož produkční společnost pod společnost Disney náleží, aby se tohoto projektu ujal. „Spousta z nás vyrůstala s původním filmem a jeho příběh se pro nás stal odrazovým můstkem,“ míní Whitaker. „Věděli jsme, že tento velice prostý příběh o chlapci a drakovi má stále potenciál proměnit se ve velice výjimečný film.“

Whitaker společně se společností Disney začal pátrat po scenáristech, kteří by dokázali přijít se svěžím pohledem na původní příběh a jedním z hlavních kandidátů byl scenárista a režisér David Lowery, jehož působivý krátký film Pioneer, který se promítal v roce 2011 na festivalu Sundance, mu vynesl řadu ocenění. Když měl v roce 2013 na festivalu Sundance premiéru Loweryho celovečerní snímek Ain't Them Bodies Saints, napínavé drama z Texasu sedmdesátých let, v němž si zahráli Casey Affleck, Ben Foster a Rooney Mara, a dočkal se tam velice vřelého přijetí u diváků i kritiky, začali o něm uvažovat i jako o vážném kandidátovi na pozici režiséra.

Ačkoliv by Lowery mohl působit jako velmi překvapivý kandidát pro napsání scénáře a režírování nového pojetí oblíbeného filmu společnosti Disney, jeho první celovečerní snímek se ve více ohledech filmu Drak Elliot poměrně dost podobá. Oba příběhy se zabývají tématem zařazení se mezi ostatní, a v Peteově případě také tématem rodiny. „Oba filmy působí také velice neposkvrněným dojmem a řeší úžas vnímání světa očima dítěte, a my se proto domnívali, že by David mohl být schopen vytvořit nové, prosté a přesto čisté pojetí tohoto příběhu,“ soudí Whitaker.

Jako malý chlapec byl Lowery fanouškem klasických filmů společnosti Disney (snímek Pinocchio byl prvním filmem, který kdy v kině viděl), protože se mu líbila jejich dobrodružná atmosféra. Ale společnost Disney nechtěla, aby nová verze snímku Drak Elliot jakýmkoliv způsobem přímo odkazovala na původní film nad rámec původního názvu (pozn. překladatele – oba filmy se v angličtině jmenují stejně) a základní zápletku. Toužili po tom, aby scenárista přišel se zcela původním příběhem a s novými postavami.

Loweryho s jeho scenáristickým partnerem Toby Halbrooksem vždy přitahovaly projekty, které v sobě zahrnovaly jistou dávku naivity a nevinnosti, a možnosti, které se před nimi otevíraly, je nadchly. Snímek Můj kamarád drak se ideálně hodil pro jejich scenáristický styl. „Líbila se mi vize natočit film, který se zabývá představivostí a obsahuje jistou dávku fantazie,“ říká Lowery. „A v případě toho, co už dokonale fungovalo, nebylo třeba přicházet s nějakými za každou cenu odlišnými nápady.

„Při tvorbě filmu procházíte specifickým procesem, kdy scénář postupně různě upravujete, ale upřímně řečeno jsme už od první verze, respektive dokonce od prvních zhruba dvaceti stránek scénáře věděli, že máme, co jsme hledali,“ říká Whitaker. „David se snažil vyjádřit styl, kterému on sám říká 'magický realismus', a to se mu podařilo, protože se ve scénáři magie skutečně nejrůznějšími nečekanými způsoby obejvuje.“

Celá řada klasických filmů společnosti Disney, jakými jsou Dumbo či Bambi, dětem sdělují důležitá poselství a pomáhají jim pomocí svých prostředků a vedení se s takovými věcmi vypořádat, pokud se s nimi setkají. „Náš příběh si klade zásadní otázku: kam vlastně patříme,“ říká Lowery.

Když byl k dispozici dokončený scénář, začal se Lowery připravovat na režírování filmu, a jeho představou bylo natočit klasický film, který by dokázal zachytit jaké to je, když je člověk mladý. „Když je vám 10 let, připadá vám všechno jako obrovské dobrodružství,“ míní. „Nemusíte létat na drakovi…dětem přijde úžasné i třeba jen vylézt na strom.“

Pouto, které k filmu Drak Elliot váže Bryce Dallas Howard, je skoro tak kouzelné jako film samotný. Herečka, která má na svém kontě filmy jako Vesnice, Černobílý svět či filmový hit roku 2015 Jurský svět, ale i celou řadu dalších, považuje původní film Drak Elliot za klíčovou součást svého dětství.

„Byl to jeden z mých nejoblíbenějších filmů, když jsem byla malá,“ říká Howard. „Jednou z mých nejranějších vzpomínek na sledování filmů se pojí právě k filmu Drak Elliot. Na tom filmu je cosi jedinečného...nevím, čím to je, ale je schopen okamžitě oslovit dítě, které se v mém nitru ukrývá.“

Když jí tedy producent Jim Whitaker, se kterým se dlouhou dobu zná a považuje ho za blízkého přítele, zavolal, aby s ní snímek Můj kamarád drak probral, zdálo se, že tomu ani nedokáže uvěřit. Whitaker ji plánoval obsadit do role Grace, která pracuje v lesní stráži a je dcerou pana Meachama a která je zpočátku velice skeptická k Peteovým tvrzením, že jeho kamarád Elliot je drak, a chtěl, aby se sešla s režisérem Davidem Lowerym.

Howard Loweryho dílo znala a snímek Ain't Them Bodies Saints považovala za úžasný, plný nenápadných drobností, impresionismu a sofistikovanosti, a byla nadšená ze zjištění, že hodlá snímek Můj kamarád drak režírovat. „Stačilo, abych si jen představila, co by člověk jako David mohl takovémuto příběhu nabídnout, a byla jsem z té představy nadšená ještě mnohem více,“ prohlašuje.

Poté, co se s Lowerym setkala, ji potěšilo zjištění, že snímek Můj kamarád drak nebude ani tak remakem snímku Drak Elliot, jako spíš filmem, který bude původní předlohu doplňovat. „Líbila se mi atmosféra scénáře a David se nesnažil zkazit divákům vzpomínky na původní film, toužil vytvořit snímek, který by dokázal s původním filmem stát bok po boku,“ soudí.

„Jedná se o inteligentní rodinný film, ale současně je to i poutavé dobrodružství, a jsem přesvědčena o tom, že diváci touží po rodinném filmu, který je inteligentní a poutavý,“ pokračuje Howard. „Ty nejlepší filmy společnosti Disney vždy mají poutavý příběh a objevují se v nich postavy, které na počátku příběhu nemají nic, ale na jeho konci získají více, než by kdy mohly doufat, a nabízejí dětem možnost vypořádat se s komplikovanými pocity, tak jako to dělá i tento film.“

„David velice dobře pochopil, že se na pozadí tohoto příběhu objevují velice komplikované motivy, ale současně nabízí příběh, který ve své podstatě není nezbytně nutně neustále jen veselý, plný smíchu a hudby,“ soudí Howard. „Ale právě díky takovéto realističnosti a pocitům velice hmatatelných ztrát, které Petea potkaly, může vzejít pozitivní rozuzlení, ale také dobrodružná pouť, která je zábavná a má v sobě dávku krásy a rodiny.“

Howard s Lowerym mnohokrát diskutovala o tom, jak své roli dodat na relevantnosti, a společně si uvědomili, že zatímco se Pete vydává na svou pouť, prochází i Grace něčím podobným: snaží se zjistit, kým jako malá byla, a pokouší se na toto období svého života navázat. „Pete hledá domov, ale neví, kde by ho měl přesně hledat, a Graceino přátelství s Petem jí pomáhá nalézt znovu společnou řeč se svým otcem a začít se vnímat jako člověka, který by mohl mít vlastní rodinu,“ říká. „A to mi přišlo jako velice krásná rovnováha.“

Do klíčové role Petea, malého chlapce, nalezeného v lesích, který byl před šesti lety odloučen od svých rodičů, se tvůrci filmu snažili obsadit chlapce s přirozenými hereckými schopnostmi, který by se dokázal oprostit od předsudků a uměl se přirozeně chovat jako dítě. Castingová vedoucí Debra Zane (Skyfall, Hunger Games, Americká krása) vyhlásila po celém světě konkurz a setkala se s tisícovkami dětí, aby ji osudy nakonec dovedly ke dvanáctiletému Oakesovi Fegleymu z Pennsylvánie.

Tento mladý herec měl už na svém kontě řadu dalších rolí, mezi něž patřily role v seriálech Impérium mafie v Atlantic City a Lovci zločinců a v celovečerním filmu Co by kdyby, ale to nebylo důvodem, proč Loweryho zaujal.

„Velice silně věřím, že existují filmy a situace, kdy potřebujete mít k dispozici dětského herce, který je schopen zahrát role ze Shakespeara nebo na povel plakat,“ říká. „Ale filmy, které točím já, obvykle vycházejí z předpokladu, že se děti budou chovat jako děti, takže jsem se snažil najít takové dítě, které se nesnaží nic předstírat nebo na mě udělat dojem, které prostě dokáže být samo sebou.“

Zane byla z Fegleyho nadšená, ale Lowery k rozhodování přistupoval velice konzervativně, protože se nechtěl nechat unášet emocemi. Podíval se na záznamy zkoušek a ačkoliv se stále nemohl rozhodnout, souhlasil s tím, že se s mladým hercem osobně setká. Vydal se proto do New Yorku a v okamžiku, kdy Fegley vstoupil do místnosti, Lowery pochopil, že právě potkal svého Petea. „Prostě z něj vyzařovalo něco nedefinovatelného, co rozhodlo,“ říká Lowery. „Neumím to popsat, ale působil z nějakého důvodu velice autenticky.“

Pete vždy předpokládal, že chápe, jak svět funguje. Útržky vzpomínek, které si zachoval, se vážou k rozpadající se dětské knížce Elliot se ztratil, kterou čte neustále dokola, ale když zjistí, že svět je ve skutečnosti mnohem větší a nesrovnatelně komplikovanější, než si vůbec dokázal představit, začíná zpochybňovat svou roli v něm, a na Fegleyho takový hrdina okamžitě zapůsobil.

„Pete je opravdu zvídavý a stejně jako já se rád na všechno ptá, a ačkoliv není tak inteligentní jako normální desetileté děti, rozhodně není hloupý, má jiné znalosti a dovednosti,“ vysvětluje Fegley. „Ví, jak přežít v lese, ale nemá nejmenší tušení, jak přežít v civilizovaném světě.“

„Pete důvěřuje pouze Elliotovi, a svým způsobem právě Elliot zase ví, kam Pete doopravdy patří,“ pokračuje. „Zpočátku se Pete domnívá, že patří k Elliotovi, ale když vidí, jak milí mohou někteří lidé být, například Grace, je z toho velice zmatený. Nechce ale Elliota opustit, protože ho miluje jako bratra a otce dohromady.“

Spoluautor scénáře Toby Halbrooks říká: „Grace je ztělesněním rodiny a mateřství a Pete vidí, že je citlivá a chytrá, takže pokud existuje někdo, kdo by ho dokázal přesvědčit, aby opustil les a rozhodl se žít v lidské rodině, je to právě ona.“

Stejně jako v případě postavy Petea hledal Lowery pro roli Natalie herečku, která by dokázala tuto roli zahrát přirozeně a uvěřitelně, a objevil ji ve čtrnáctileté Ooně Laurence. I když je tato mladá herečka držitelkou ceny Tony za svůj výkon v muzikálu Matilda a zahrála si po boku Jakea Gyllenhaala a Rachel McAdams ve filmu Bojovník, jedná se přesto o dítě, které se stále ještě chová jako dítě, a to i tehdy, pokud neběží kamery.

„Nikdy nám nepřipadalo, že by Oona hrála,“ popisuje Whitaker. „Byla naprosto přirozená, ale současně zcela profesionální, a jak ona, tak Oakes byli vždy dokonale připraveni a když nastal čas pustit se do práce, tak se na ni stoprocentně soustředili.“

Když se Pete s Natalií v lese potká, vycítí, že se jedná o někoho, komu může důvěřovat. „Peteovi připadá ohromně milá, a protože je tak milá, tak se z nich stanou přátelé a zažívají společně mnohá dobrodružství,“ říká Fegley. „Natalie nemá tolik kamarádů jako většina ostatních dětí, takže když se setká s Petem a stanou se z nich přátelé, tak z toho má obrovskou radost,“ dodává Laurence. „Je tak trochu nemehlo a také trochu rošťák a podobně jako Pete je poněkud osamělá, ale stejně jako Pete chápe Elliota.“

Vzhledem k Loweryho vztahu k filmovému festivalu Sundance a tamnímu filmovému institutu Lowery spolupracoval s jeho zakladatelem Robertem Redfordem na několika projektech, a mezi řečí se mu zmínil o roli pana Meachama.

„Drak je symbolickým stvořením z mýtů a mýty pro mě jako pro kluka znamenaly opravdu hodně, takže jsem jednoznačně přesvědčený o jejich důležitosti,“ říká Redford. „Vyrůstal jsem v dělnickém prostředí, kde nebylo mnoho možností, jak se zabavit, takže jste se tak nějak museli zabavit sami. A protože se zabývaly zajímavějším světem a zajímavějšími postavami a stvořeními, než jaké jsem znal, tak mě velice silně přitahovaly.“

Obyvatelé městečka Millhaven vždycky vnímali pana Meachama jako excentrického outsidera, který je schopen komukoliv začít vykládat o drakovi, kterého kdysi v lesích zahlédl, ale není to blázen. „Je jediným člověkem, který tvrdí, že draka viděl,“ vysvětluje Redford. „Nikdo mu nevěří, ale mají ho rádi a je členem místní komunity. Žije v ústraní, nikoliv proto, že by byl odpadlíkem, ale protože věří v kouzla, a podle mě se jednalo o úžasnou postavu pro takový film.“

„Jsem vypravěč a věřím v moc vypravěčství, takže jsem svým dětem vyprávěl pohádky,“ pokračuje Redford. „Myslím, že to je něco zcela nenahraditelného. Vlastně se domnívám, že 'před dávnými časy' je jedna z nejúžasnějších vět, jaké by vás mohly napadnout. Když jste dítě a zaslechnete 'před dávnými časy', je to pro vás znamení, že se chystá něco výjimečného.“

Legenda filmového plátna, která se objevila v tak klasických filmech, jakými jsou Butch Cassidy a Sundance Kid, Takoví jsme byli, Podraz či Všichni prezidentovi muži si v posledních letech role velice pečlivě vybírá, takže Lowery s Halbrooksem jeho postavu přizpůsobili silným stránkám Redfordova herectví, což posílilo jeho chuť roli přijmout.

„Myslím, že příběh, který tu vzniká, je velice lidský a poměrně zajímavý,“ prohlašuje Redford. „Jedná se o intimní příběh otce, dcery a chlapce, který přežil nehodu a vydal se do lesů, a má v sobě hodně kouzelných prvků, ale ve své podstatě se jedná o velice působivý lidský příběh.“

Lowery, který Redforda uvádí jako někoho, kdo byl nepřímo zodpovědný za jeho filmařské dovednosti, prohlašuje, že „spolupracovat s ním a moci ho obsadit do svého filmu je obrovská čest a jedná se o něco, co bych nikdy nedokázal brát na lehkou váhu. Je odzbrojujícím způsobem uvolněný a vyrovnaný a ochoten pustit se do čehokoliv, a nikdy ani náznakem nic nepředstíral. Byl tam proto, aby si vyhrnul rukávy a udělal cokoliv, o co ho požádám.“

Wes Bentley (American Horror Story: Hotel, Hunger Games) byl obsazen do role Jacka, majitele místní pily, který chodí s Grace. Představa členky lesní stráže, která chodí s někým, kdo likviduje právě ty lesy, v nichž ona pracuje, a konflikt, který vyvolávala, tohoto herce zaujaly, protože se jednalo o něco, co je třeba řešit i v našem skutečném světě.

„Myslím, že mezi průmyslem a životním prostředím existuje neutrální pásmo, a náš film se odkazuje na dobu, v níž ochrana životního prostředí začínala nabírat na významu,“ říká Bentley.

Novozélandský rodák Karl Urban (filmy ze série Star Trek a Pán prstenů) se k hereckému týmu připojil v roli Gavina, Jackova bratra, který na pile pracuje také, a ve filmu zastává úlohu jak padoucha, tak i do jisté míry komediální postavy. Gavin chce vydělávat peníze, a to znamená natěžit co nejvíce dřeva. Má dobré úmysly, ale dělá všechno naprosto špatně, takže když na vlastní oči Elliota spatří, usoudí, že možná právě objevil řešení svých problémů.

„Gavin žije ve stínu svého staršího bratra a myslí si, že když Elliota dokáže polapit, tak se tímto činem proslaví a vydělá na něm,“ říká Urban. „Ve skutečnosti ale nemá nejmenší tušení, co si s drakem počít.“

Když byly role ve filmu obsazené, začali tvůrci filmu dávat dohromady tvůrčí tým, jenž se skládal z řady výjimečných umělců. Jeho členy byli mimo jiné kameraman Bojan Bazelli, ASC, výtvarnice Jade Healey, kostymérka Amanda Neale, střihačka Lisa Zeno Churgin, ACE, hudební skladatel Daniel Hart a vedoucí týmu vizuálních efektů Eric Saindon.

Jakožto film je Můj kamarád drak nadčasový po stránce vizuální i vypravěčské. Neobsahuje žádná vodítka stran toho, kdy se jeho příběh odehrává, což byl od samého počátku záměr scenáristy a režiséra Davida Loweryho. „Všímám si toho, že filmy, ke kterým se já osobně vracím a které mám nejraději, jsou současně těmi, které nepůsobí zastaralým dojmem...filmy, které přetrvávají, protože nejsou zasazeny do specifického období,“ říká. „Takže už jen díky tomu, že se náš příběh odehrává v minulosti a nijak se tím navenek nechlubí se ocitáme v nespecifikované době, o které nevíme, jak přesně je nám vzdálená, ale působí na nás, jako by se vše odehrálo včera.“

Ve fiktivním městě Millhaven neexistují mobilní telefony, internet ani počítače. Auta, oblečení, doplňky a dokonce i potraviny pocházejí z minulosti, ale vždy se jedná o věci s dlouhou trvanlivostí, co se týče dostupnosti a povědomí o nich.

To Lowerymu umožnilo představit postavu Elliota jen několik minut po začátku filmu, aniž by se musel spoléhat na tradiční vypravěčské postupy. „Pomáhá vám to vzít za svou skutečnost, že se jedná o svět, v němž v lesích žijí draci, a vy se s ní smíříte – nebo je pro vás alespoň snazší se s ní smířit – protože tu nemáme žádné vizuální prvky, které by diváka přiměly začít přemýšlet o tom, proč někdo prostě nevytáhne telefon a draka nevyfotí,“ míní Lowery.

Ačkoliv se děj snímku Můj kamarád drak odehrává ve městě kdesi na pacifickém středozápadu Spojených států, rozhodli se tvůrci filmu natáčet na Novém Zélandu, protože zjistili, že vypadá o něco magičtěji. Tato země v jižním Pacifiku nedaleko Austrálie je tvořena dvěma ostrovy, Severním a Jižním.

Nový Zéland má velice rozmanitou topografii, nabízí hned několik odlišných podnebí a také velké množství zkušených filmových štábů, a je navíc domovem společnosti Weta Digital, oscarové společnosti na výrobu vizuálních efektů, která byla pověřena úkolem přivést Elliota na filmová plátna.

Pro vedoucího výroby Barrieho M. Osbornea, který na Novém Zélandu natáčel všechny tři díly filmové série Pán prstenů a za třetí díl Pán prstenů: Návrat krále získal Oscara, se jednalo o dokonalou natáčecí lokaci. „Ať už vezmeme v potaz množství zkušených pracovníků, se kterými jsem spolupracoval, nebo třeba organizační schopnosti a infrastrukturu na Novém Zélandu, nabízela nám tato země vše, co jsme potřebovali,“ říká.

Lowery má rád, když vše působí realisticky, a protože se jednalo o film, který měl obsahovat obrovského počítačově animovaného draka, chtěl, aby všechno ostatní působilo tak realisticky, jak to jen bude možné. „Film se odehrává ve velice realistickém světě, ale my jsme ho mírně stylizovali, abychom zachytili kouzlo dětského pohledu na svět,“ říká Lowery. „Chtěli jsme, aby stromy byly o trochu vyšší než obvykle, slunce svítilo o něco jasněji a vítr působil tak trochu kouzelným dojmem, a na Novém Zélandu jsme na takové věci naráželi na každém kroku.“

Většina příběhu se odehrává v lesích, a stromy na Novém Zélandu jsou vizuálně velmi podobné těm, které najdeme na pacifickém středozápadě. V průběhu let po skončení druhé světové války v Americe skončila celá řada dřevozpracujících závodů a přestěhovaly se na Nový Zéland, kde byly proto vysázeny tisíce douglasových jedlí z Oregonu a sekvojí z Kalifornie. Na severním ostrově se nyní nachází více než 800 čtverečních kilometrů borových lesů, což umožnilo produkčnímu týmu vytvořit řadu různých lokací.

Samotné natáčení snímku Můj kamarád drak začalo v lednu 2015 ve Wellingtonu a okolí na Jižním ostrově. Starší malý domek uprostřed obytné čtvrti v Ngongotaze severně od sekvojového lesa Rotorua zastoupil ve filmu dům pana Meachama.

Shodou okolností, a velmi příznačně, patřil tento dům bývalému dřevorubci, který se také věnoval řezbářství, a jeho pozemek byl proto vyzdoben množstvím různých nožů, které štáb filmu využil jako dekorací.

Exteriéry domu, ve kterém žije Jack s Natalií, se natáčely ve čtvrti Birchville v Upper Hutt severně od Wellingtonu. Interiéry domu byly vybudovány v ateliérech Stone St. Studios, taktéž ve Wellingtonu, a byly stylizovány tak, jako by se v domě střídala řada generací obyvatel. „Mojí filozofií, co se interiéru tohoto domy týče, bylo, že se jedná o dům, který byl postaven ze dřeva z pily a patřil Jackovým rodičům, takže věci, které v něm vidíme, tam jsou už celé roky,“ říká Healy. „Nejrůznější členové štábu každou chvíli zmiňovali něco jako 'tamhleto měla moje babička' nebo 'tohle měli moji rodiče', takže se rozhodně jedná o směsici stylů a období.“

Jedna z lokací, vodopády McLaren Falls na Severním ostrově, byla tak odlehlá, že bylo na místo potřeba kamery a vybavení dopravovat vrtulníky. Herci a štáb naopak museli přejít více než 400 metrů široké pásmo obřích balvanů jen proto, aby se vůbec dostali do základního tábora, ale ačkoliv se nejednalo o příliš přístupné místo, bylo samo o sobě neuvěřitelně krásné a Lowery si nedokázal představit, že by ho ve filmu nevyužil.

Aby bylo možno vytvořit lokaci, na níž žije Pete s Elliotem, využil k tomu tvůrčí tým řadu odlišných lokací. Některé scény se natáčely v sekvojovém lese Rotorua a jiné zase poblíž známé vyhlídky Mount Victoria ve Wellingtonu, v krásném lese plném starých a velkých borovic, a jiné u města Tokoroa v lese Kinleith. Kromě toho byly kulisy lesa s chatrčí, v níž Pete a Elliot žijí, vybudovány před zeleným plátnem ve Stone St. Studios.

„Jakmile jsme se shodli na konkrétní lokaci, museli jsme ji patřičně prozkoumat a vytvořit její 3D model, a teprve potom jsme mohli začít v ateliérech budovat její kopii,“ vysvětluje Healy. „Chatrč jsme postavili ze třech velkých částí a ty jsme potom nechali odvézt do lesa a nainstalovat je tam, takže se jednalo o technickou výzvu.“

„Chtěli jsme vybudovat chatrč, po které by každé dítě toužilo mít ji doma na zahradě,“ říká Healy. „Někdy vidíte úžasné kulisy, které jsou tak nerealistické, že prostě není možné, aby si děti dokázaly představit, že by něco takového mohly ve skutečnosti potkat, ale David vždy toužil po tom, aby se jednalo o velice přirozeně působící strom, který vzbuzuje dojem, že jde o něco, co by Pete skutečně dokázal postavit.“

Horní větve stromu byly nakonec zkombinovány počítačově společností Weta Digital, protože by bylo po logistické stránce nemožné vybudovat něco tak rozložitého.

Malé městečko Tapanui v oblasti Otago na Jižním ostrově, na které výtvarnice Jade Healy (Ain't Them Bodies Saints) narazila náhodou, se proměnilo ve fiktivní Millhaven, a pila Blue Mountain, vzdálená necelých deset kilometrů, která už nebyla v provozu, posloužila jako lokace pro pilu Jacka a Gavina.

„Používali jsme pilu stejným způsobem, jako by se jednalo o prostory ateliérů,“ říká Osborne. „Nabízela nám na jednom místě všechno, co jsme potřebovali. Museli jsme některé věci trochu upravit, ale bylo zde možné natáčet velice pohodlně veškeré velkolepé akční sekvence filmu.“

Kameraman Bojan Bazelli (Osamělý jezdec, Kruh) během natáčení používal kamery Alexa, aby co nejlépe zaznamenal majestátnost novozélandských stromů. „Nasvícení scén, které je velice specifické, dodalo záběrům ze sekvojových lesů majestátnosti, které bychom nikde jinde nedosáhli,“ soudí.

Natáčení filmu skončilo v dubnu 2015 a podle Loweryho během onoho období došlo k čemusi magickému. „Když jsme sledovali záběry Petea, běhajícího po lesích, působilo to na nás ihned velice výjimečným způsobem. Bylo to téměř surrealistické, ale neuvěřitelně kouzelné a krásné.“

Existence mýtických tvorů zvaných draci se datuje až do období kolem roku 4000 před naším letopočtem. Příběhy o dracích se objevují v průběhu dějin v pohádkách, mýtech a lidové slovesnosti a většina kultur má vlastní výklad toho, co draci symbolizují.

Protože jsou draci často znázorňováni jako zákeřní, šupinatí tvorové podobní ještěrům a jen zřídka působí vlídně, přátelsky či hrdinně, byla Elliotova podoba tématem bezpočtu diskusí mezi tvůrci filmu a společností Weta Digital, které probíhaly téměř rok.

Ačkoliv je Elliot kompletně vytvořený pomocí počítače, jedná se stále o plnohodnotnou postavu příběhu a někoho, na kom Peteovi – a doufáme, že také divákům – velice záleží. Elliotova přítomnost umožňuje Peteovi přijít na to, co v kontextu příběhu potřebuje, a instinktivně chápe, co Pete ve svém životě postrádá a že patří někam jinam.

Klíčovým cílem bylo od prvního dne co nejuvěřitelněji ztvárnit přátelství mezi dítětem a zvířetem a ukázat divákovi, jak výjimečné takové pouto může být. Ale scenárista a režisér David Lowery chtěl, aby si diváci nebyli jisti tím, jaký Elliot je a co zamýšlí.

„Elliot není jako jiní draci,“ objasňuje Bryce Dallas Howard. „Je hravý a nevinný a je to dokonalý nejlepší kamarád, a ve skutečnosti touží jenom po rodině. Je naprosto obří a působí velice hrozivě a dokáže se rozlítit a chrlit oheň a létat, ale je také vřelý a přátelský a starostlivý a ochranářský.“

Pro vedoucího týmu vizuálních efektů, na Oscara nominovaného Erica Saindona (filmy ze série Hobit a trilogie Pán prstenů) se jednalo o nemalou výzvu. „Je snadné vytvořit draka, který bude působit hrozivě, a je také snadné vytvořit takového, který bude působit pohádkově, ale ani o jedno nám v případě tohoto draka nešlo,“ popisuje Saindon. „Chtěli jsme, aby to byla zajímavá osobnost a všichni diváci do něj byli při odchodu z kina zamilovaní.“

„Elliot má povahu, která je pro filmového draka ojedinělá,“ dodává producent Jim Whitaker. „Někdy ho vnímáme jako potenciálně nebezpečného, ale jindy je ohromně roztomilý.“

Namísto podoby děsivého ještěra se chtěl Lowery vydat naprosto opačným směrem a požádal společnost Weta, aby přišla s návrhem zcela nového druhu draka. „David toužil po stvoření, které bude mít spíše savčí rysy, ačkoliv bude samozřejmě poměrně velký,“ říká Saindon.

Společně se svým týmem ve společnosti Weta proto začal tvůrčí proces studiem celé řady odlišných živočišných druhů a analýzou jejich pohybu. „Naše animace zčásti vycházely z odkazů na zvířata, jako jsou psi, kočky, lvi a opice,“ říká. „Ale v jistých ohledech jsme cítili jisté nutné pouto také k animovanému Elliotovi z filmu z roku 1977.“

„Elliot vypadá v původním filmu velice specificky a má například obrovskou čelist,“ říká Lowery. „A na jeho návrhu a zejména této charakteristice bylo něco, co se mi velice líbilo. A chtěl jsem, aby byl huňatý...opravdu hodně huňatý.“

„Je fantastický, je přehnaný, a nepůsobí jako něco, co by patřilo do našeho světa,“ pokračuje Lowery. „Ale současně má dost povědomých vlastností, takže ho akceptujete jako filmovou postavu a jako zvíře a také jako magickou bytost. Oslovuje nás na všech těchto úrovních, takže podstatné na jeho návrhu bylo především zjednodušování, aby pocit, že do světa našeho filmu skutečně patří, nebyl ničím narušován.“

Aby bylo možno vytvořit draka pokrytého srstí, musela společnost Weta digitálně vytvořit každý chlup na Elliotově těle. „To byl jeden z největších problémů při práci na tomto filmu, přinejmenším z technologického pohledu,“ říká Saindon. „Chlupaté postavy, které jsme v minulosti vytvořili, měli kolem milionu chlupů, ale Elliot je obří chlupatý zelený drak s téměř 15 miliony chlupů, což znamenalo patnáctkrát více než kterákoliv jiná postava, kterou jsme kdy vytvořili.“

Nakonec se z Elliota stal zhruba sedm a půl metru vysoký zelený chlupatý drak, který dokáže chrlit oheň, zmizet a zcela si vás podmanit. „Elliot je velký, rozverný a hravý drak, ale dokáže být současně i velice tichý a citlivý, což z něj na plátně můžete velice dobře vycítit,“ míní Lowery.

„Rozhodně se nejedná o běžného draka,“ dodává Oakes Fegley. „Je opravdu hrozně moc huňatý a má také dva velké tesáky, takže je současně i poněkud hrozivý.“

„Je zelený a docela roztomilý, ale současně je obrovský a velice strašidelný, takže má tak trochu dvě tváře,“ míní Oona Laurence. „Dokáže být hravý jako malé štěně nebo se rozzlobit a nahánět hrůzu, když chrání Petea.“

Práce s počítačově generovanou postavou představovala pro herce i štáb bezpočet výzev. Tvůrci filmu se museli ujistit, že veškerý materiál, který během natáčení získali, bude s počítačovým drakem, doplněným během postprodukce, bude možné dokonale a neznatelně zkombinovat. Při několika příležitostech byl během natáčení používán obří nafukovací drak stejných rozměrů, jaké má digitální model společnosti Weta, aby tak měli zúčastnění lepší představu o Elliotově velikosti.

Další výzvou bylo zajištění toho, že lidské postavy a drak budou mít dostatečný oční kontakt a že linie jejich pohledu budou realistické a uvěřitelné, zejména ve scénách, v nichž sledujeme Elliota s Petem, protože tyto scény pomáhají podtrhnout citovou složku příběhu. Za tímto účelem byla proto vyrobena velká drátěná dračí hlava, kterou bylo možno ovládat jako loutku.

BRYCE DALLAS HOWARD (Grace) neustále předvádí všestrannost a dynamičnost svého nadání jak na filmových plátnech, tak i za kamerami. Jako herečka se Howard zatím naposledy objevila po boku Chrise Pratta ve filmu společnosti Universal Jurský svět. Howard před nedávnem dokončila natáčení epizody seriálu stanice Netflix Černé zrcadlo, kterou režíroval Joe Wright, a na podzim se objeví také ve filmu Stephena Gaghena Gold s Matthewem McConaugheym společnosti Weinstein Company.

Mezi její další filmy patří například snímek Clinta Eastwooda Život po životě s Mattem Damonem, film 50/50 se Sethem Rogenem a Josephem Gordonem-Levittem, kritikou velice ceněná adaptace Černobílý svět v režii Tate Taylora, snímek Twilight sága: Zatmění, film Tennessee Williamse Ztráta diamantové slzy, film Terminator: Salvation v režii McG, film Sama Raimiho Spider-Man 3, snímek Michaela N. Shyamalana Žena ve vodě a film Larse von Triera Manderlay. Howard na filmových plátnech debutovala ve filmu M. Night Shyamalana Vesnice s Joaquinem Phoenixem. V roce 2008 byla také nominována na Zlatý globus za svůj výkon v roli Rosalind v adaptaci Jak se vám líbí stanice HBO pod režií Kennetha Branagha.

OAKES FEGLEY (Pete) před nedávnem dokončil svou hlavní druhou roli v celovečerním filmu, kdy si zahrál postavu Bena ve filmu Wonderstruck. Ve snímku na motivy románu Briana Selznicka v režii Todda Haynese hrají také Julianne Moore, Michelle Williams a Millicent Simmonds. Před filmem Můj kamarád drak si zahrál po boku Michelle Monaghan a Rona Livingstona ve filmu Fort Bliss v režii Claudie Myers, a k vidění byl také ve filmu Co by kdyby v režii Shawna Levyho, kde se objevil ve vzpomínkové sekvenci jako mladší verze postavy Jasona Batemana.

Na televizních obrazovkách byl opakovaně k vidění v roli mladého Eliho Thompsona, mladšího bratra Nuckyho v úspěšném televizním seriálu Impérium mafie v Atlantic City, a coby Gabriel, ztělesnění zlého Samaritána, v seriálu stanice CBS Lovci zločinců. Oakesova láska k herectví začala na místních divadelních jevištích v okolí jeho rodného Allentownu v Pennsylvánii, kde si mimo jiné zahrál v divadle Art Quest v Bethlehemu, v Bucks County Playhouse a v Civic Theatre of Allentown. Zahrál si ve hře On Borrowed Time v nastudování Two Rivers Theater pod vedením oscarového režiséra a herce Joela Greye. Oakes žije se svou rodinou, otcem Michaelem Fegleym, matkou Mercedes Tonne, starší bratrou August Fegley a mladším bratrem Winslowem Fegleym.

WES BENTLEY (Jack) se poprvé do povědomí diváků zapsal svým výkonem v oscarovém filmu Americká krása, ve kterém si zahrál Rickyho Frittse, procítěného a uměleckého souseda Jane Burnhamové (Thora Birch). Ztvárnil také roli Senecy Cranea ve filmu Hunger Games a k vidění byl i ve filmu Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna v roli fotografa Thomase. Zatím naposledy byl k vidění v seriálu Ryana Murphyho American Horror Story: Hotel coby John Lowe.

V roce 2014 se Bentley objevil ve filmu Christophera Nolana Interstellar, ve snímku Terrence Malicka Knight of Cups s Cate Blanchett a Christianem Balem, ve filmu Vítejte u mě s Kristen Wiig a Willem Ferrellem, a ve filmu Amnesiac s Kate Bosworth, který měl premiéru v roce 2014 na festivalu Sundance. Předtím, než se pustil do natáčení snímku Můj kamarád drak, si ještě zahrál po boku Zaca Efrona ve filmu We Are Your Friends.

Bentley, který se narodil v Jonesboro v Arkansasu, navštěvoval dramatický klub a během studia na Sylvan Hills High School v Sherwoodu v Arkansasu si vypěstoval zájem zejména o improvizační komedii a založil zde se svým bratrem Patrickem Bentleym a kamarády Damienem Buntingem a Joshem Cowderym improvizační skupinu. Na naléhání své matky po dokončení školy začal navštěvovat newyorský Juilliard, ale studoval zde jen krátce.

KARL URBAN (Gavin) se v posledních dvaceti letech může pyšnit stabilní hereckou kariérou. Pravděpodobně nejznámější je díky své výrazné roli v rekordním druhém a třetím dílu oscarové série Petera Jacksona Pán prstenů, v níž si zahrál Éomera, odvážného vůdce rohanského lidu.

Urbanovo ikonické pojetí postavy doktora Leonarda McCoye, zvaného Kostra, které se ujal v kritikou velice ceněném rebootu filmové série Star Trek J. J. Abramse v prvním filmu z roku 2009, v pokračování z roku 2013 Star Trek: Do temnoty a aktuálně také letos v létě v dalším dílu s názvem Star Trek: Do neznáma, se těší velké popularitě diváků i kritiků.

Urban, který se narodil v novozélandském Wellingtonu, sklidil u kritiky velké úspěchy velice záhy po zahájení své kariéry rolemi v novozélandských filmech The Price of Milk a Out of the Blue. Právě druhý jmenovaný byl důvodem, proč ho režisér Peter Jackson oslovil s nabídkou role ve filmu Pán prstenů: Dvě věže.

Mezi jeho další filmy patří například snímek Paula Greengrasse Bournův mýtus s Mattem Damonem, scifi thrillery Riddick: Kronika temna a Kazatel, kriminální drama Out of the Blue, za které Urban získal cenu novozélandského filmu a televize za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli, akční komedie Red z roku 2010, ve které si zahrál po boku Bruce Willise, Helen Mirren a Morgana Freemana, a titulní role ve filmu Dredd z roku 2012.
V současné době žije na Novém Zélandu se svými dvěma syny.

OONA LAURENCE (Natalie) se narodila 1. srpna 2002 a v pěti letech začala s hraním rolí v krátkém filmu svého otce Days Dance. Od té doby se objevila ve filmech i na divadelních prknech v rolích dramatických i komediálních. V roce 2013 obdržela cenu Tony Honors of Excellence in Theatre za svůj výkon coby jedna ze čtyř hereček, které se dělily o hlavní roli ve hře Matilda the Musical, a byla také nominována na cenu Grammy, a v roce 2015 se na filmových plátnech objevila po boku Jakea Gyllenhaala a Rachel McAdams v roli jejich dcery ve filmu Bojovník.

Na divadelních prknech v New Yorku si zahrála Woodyho dceru ve hře Woody Guthrie Dreams a za svůj výkon v roli filozofického banánu ve hře The Cosmic Fruit Bowl získala cenu diváků.

Na filmových plátnech podstoupila reinkarnaci ve snímku Reinc., vypořádala se s únoscem v utažské poušti v krátkém filmu Penny Dreadful, který získal bezpočet cen na filmových festivalech po celém světě, naučila se rumunsky kvůli roli ve filmu Esther a s F. Murraym Abrahamem a Ralphem Macchiem si zahrála ve svém prvním celovečerním filmu A Little Game.

ROBERT REDFORD (Meacham) je ikonický herec a režisér, ale také odhodlaný ochránce životního prostředí, člověk, který je symbolem společenské zodpovědnosti a politické aktivity, a umělec a podnikatel, který nezdolně podporuje nespoutané umělecké vyjádření.

Tento zájem o tvůrčí vyjádření se u něj objevil dávno předtím, než se Robert Redford rozhodl věnovat herectví. Redfordovými jedinými zdroji zábavy v Santa Monice v Kalifornii, kde se narodil, byly veřejná knihovna, rozhlas a místní kino. Animované filmy ho motivovaly začít se věnovat kresbě a malbě. Později se rozhodl přerušit studium na Univerzitě v Coloradu a vydal se do Paříže, kde navštěvoval Ecole des Beaux Arts. Když se vrátil do Spojených států, přihlásil se Redford do umělecké školy v Brooklynu a do Americké akademie dramatických umění, aby zde studoval herectví a mohl tak lépe pochopit potřeby divadelní scény. Jeho učitelé dramatu v něm rozpoznali talent a namísto tvorby kulis a dekorací se brzy začal primárně věnovat herectví.

Svou první významnou roli na Broadwayi si zahrál ve hře Sunday in New York, na kterou navázal hrou Little Moon of Alban a hrou Neila Simona Bosé nohy v parku v režii Mikea Nicholse. Jeho první filmovou rolí byla ta ve filmu War Hunt, ve kterém si zahrál drobnou roli Sydney Pollack, muž, který se měl stát jeho přítelem a také často režisérem. Svou roli čerstvě ženatého Paula Brattera si zopakoval ve filmové verzi hry Bosé nohy v parku s Jane Fonda, za kterou sklidil úspěchy u kritiků i diváků. Mezi jeho rané filmy patří také Jaká je Daisy Cloverová s Natalie Wood, Štvanice, Zakázaný majetek, Willie Boy a Situace je zoufalá, nikoliv však vážná, ale i řada dalších.

V roce 1969 Robert Redford spojil své síly s Paulem Newmanem, aby si společně zahráli ve westernu Butch Cassidy a Sundance Kid. Film v režii George Roye Hilla se stal okamžitě klasikou a neotřesitelně Redforda vynesl na pozici jednoho z nejžádanějších herců filmového průmyslu. S Newmanem a Hillem později znovu navázal spolupráci na filmu Podraz, který získal sedm Oscarů včetně Oscara za nejlepší film, a Redfordovi vynesl nominaci na Oscara v kategorii Nejlepší mužský herecký výkon.

DAVID LOWERY (režie, scénář) na sebe filmové diváky a také Hollywood upozornil v roce 2013 snímkem Ain't Them Bodies Saints s Casey Affleckem a Rooney Marou, ke kterému napsal scénář a režíroval ho. Film byl toho roku na festivalu Sundance nominován na hlavní cenu poroty.

Snímku si povšiml také zakladatel festivalu Sundance Robert Redford, který záhy začal společně s Lowerym pracovat na filmu The Old Man and The Gun, adaptaci článku o postarším bankovním lupiči. A když došlo na obsazování rolí ve filmu Můj kamarád drak, nemusel Lowery chodit příliš daleko, protože Redford velice ochotně přijal roli pana Meachama.

TOBY HALBROOKS (scénář) je scenáristou z texaského Dallasu, který se začal věnovat filmu poté, co po šest let cestoval po světě jako člen rockové skupiny The Polyphonic Spree.

Je partnerem Davida Loweryho a Jamese Johnstona v produkční společnosti Sailor Bear, kterou založili při práci na krátkém filmu Pioneer. Ten byl na festivalu Sundance nominovaný na cenu Short Filmmaking Award a na festivalu SXSW v roce 2011 získal cenu Competition Award.

Halbrooks a Johnston obdrželi v roce 2011 při práci na filmu Ain't Them Bodies Saints tvůrčí produkční stipendium Sundance a v roce 2013 oba za tento snímek získali na festivalu Sundance také cenu Indian Paintbrush Producers Award. Halbrooks s Johnstonem získali v roce 2014 při udílení Independent Spirit Awards také cenu Producers Award.

ImdbTMDB

Hrají

Oakes Fegley jako Pete
Bryce Dallas Howard jako Grace
Karl Urban jako Gavin
Robert Redford jako Grace's father
Wes Bentley jako Jack
Isiah Whitlock Jr. jako Sheriff Dentler
Oona Laurence jako Natalie
Craig Hall jako Adult Pete
Tim Wong jako Carruth
Esmée Myers jako Pete's Mom
Annabelle Malaika Süess jako Little Girl
Marcus Henderson jako Woodrow
Phil Grieve jako Bobby
Jim McLarty jako Ranger Wentworth
Gareth Reeves jako Pete's Dad
Augie Davis jako Zellner